Artikel

Fokus på totaloplevelsen kan sætte skub i din fysiske butik

26. november. 2021
Simone Knudsen

Lever din butik op til kundernes krav om underholdende oplevelser og mulighed for interaktion?

Nu hvor landet er åbnet op efter corona, og vi igen kan komme i butikker, er det på tide at gentænke, hvad en fysisk butik er, og hvad den skal kunne. Konkurrencen fra e-handlen er ikke blevet mindre under corona, og kunderne stiller nye og højere krav.

Skal du lokke kunderne til din fysiske butik og give e-handel kamp til stregen, kræver det derfor, at du går den ekstra mil for dine kunder. Den gode nyhed er, at du med få butiksændringer både kan tiltrække kunderne og samtidig øge omsætningen per kunde. Ikke dårligt, vel? Større fokus på totaloplevelsen kan være det, der skal til, for at sætte skub i din fysiske butik.


Giv dine kunder en grund til at besøge dig

Barbie bil

En af de største fordele ved fysiske butikker er, at du har mulighed for at give dine kunder ekstraordinært gode oplevelser. Oplevelser, som du ikke kan skabe online, men kun under fysiske rammer, hvor kunden kan se, høre, dufte og føle tingene. I din butik skal du derfor tænke i oplevelser, som du ikke kan få på nettet. Kundeoplevelser, hvor der er kælet for detaljerne og hvor du spiller på alle sansernes tangenter, er nøglen til at opnå et langt højere engagement fra dine kunder.

Ekstraordinære oplevelser i butikken kan eksempelvis være:

  • At præsentere dine produkter i et miljø, som inspirerer kunderne – det kunne være med visuelle installationer eller nye iøjnefaldende koncepter
  • At lave events som eksempelvis foredrag om sundhed i din sportsforretning
  • At skabe et afslapnings- og venteområde til den ventende part – måske med en god kop kaffe og noget godt læsestof

Et legende drømmeunivers med fokus på oplevelser

Branding er ikke kun noget, der skal ske online. Hvis du har en fysisk butik, skal dit brand også stråle igennem dér. På den måde kæder du det hele sammen og giver et helhedsindtryk, der ikke er til at tage fejl af.

Vi har, hos Damgaard-Jensen | BrandFactory, bidraget til, at legetøjskæden BR er kommet i mål med netop det.

Salling Group ønskede at gentænke butikkernes fysiske rammer og derigennem skabe et legeunivers fuld af drømme, leg, spænding og oplevelser. Det har de gjort ved at installere flere legepladser og skrue op for den sjove indretning. Hvor end du kigger hen i BR’s forretninger, er der noget nyt at se og tage sig til. De har lavet rum, som sætter gang i fantasien.

Da Salling Group overtog BR-brandet, var ambitionen at gøre et besøg hos en legetøjsbutik til en oplevelse. Målet var, at kunderne skulle blive inspireret af at være i butikken, hvor legen er førsteprioritet. Nu er hver butik unik og har deres egne temaer, så du kan forvente nye oplevelser i alle de BR-butikker, du besøger. Ved at tænke ud af boksen, har BR eleveret deres butikker fra at være legetøjsforretninger til at være et legeunivers og en attraktion. Med en høj oplevelsesværdi er der ingen tvivl om, at både børn og voksne får lyst til at bruge tid på at udforske butikken, vende tilbage og fortrække at handle hos BR.

Læs mere om, hvordan BR har kreeret ekstraordinære oplevelser i deres fysiske butikker i vores case lige her.


Sådan sætter du skub i din fysiske butik

Hvis vi skal samle det hele i en bouillonterning, handler det altså om at tænke i nye baner – også gerne helt bogstaveligt. Det kunne være en løbebane i sportsbutikken eller en cykelbane hos cykelhandleren. Sådan et set-up ville give dine kunder mulighed for at afprøve cyklerne eller løbeskoene inden et køb, eller give børnene mulighed for at lege, mens forældrene prøver sko efter sko eller cykel efter cykel. Det vigtigste er, at du lægger noget energi i at tænke i kreative løsninger og alternative oplevelser for kunderne i din fysiske butik.

Hvis du vil blive endnu klogere på, hvordan du sætter skub i din fysiske butik, kan du læse vores guide med samme navn. Her kommer vi blandt andet ind på, hvordan du skaber en totaloplevelse, der går på tværs af den online og fysiske butik.

Derudover råder vi dig til at gøre tingene praktiske for dine kunder, så der også kommer en kobling mellem det online og det fysiske, og så kunderne kommer til at foretrække din shop i stedet for konkurrenternes. Mulighederne er uendelige, så det er bare med at slippe fantasien løs og finde ud af, hvad dine kunder vil få glæde af.

Kunne du tænke dig flere råd til, hvordan du kan øge din omsætning og optimere kundeoplevelsen, ved blot at foretage nogle få ændringer i din fysiske butik? Så læs vores guide: ”Sæt skub i din fysiske butik” og få hjælp til at maksimere dit forretningspotentiale.