Artikel

Visuel kommunikation er et vigtig led i din branding – sørg for at den hænger sammen

9. september. 2021
Simone Astono

Forestil dig en guldfisk, der kun kan holde opmærksomheden i få sekunder. Sådan er de fleste af dine kunder også (ikke for at fornærme nogen). De møder et hav af indtryk dagen lang, og du er derfor nødt til at skille dig ud og gøre dig bemærket og genkendelig. Din målgruppe skal have let ved at identificere dig og dine produkter, og de skal kunne huske dig i længere tid end blot et sekund.

Vi kommer ikke udenom, at visuel kommunikation er en af de kommunikationsformer, vi guldfisk husker allerbedst. Visuelle indtryk bliver husket 80 % bedre end andre former for kommunikation, og derfor er de alfa og omega i din branding.

Den visuelle kommunikation er hjørnestenen i din branding

Det virker måske indlysende, når vi siger, at de visuelle virkemidler er noget af det vigtigste i en brandidentitet. Men ofte kan den komme til at stå i baggrunden, eller du glemmer at skabe en tydelig forbindelse imellem dine visuelle virkemidler.

Visuel kommunikation kan være en lifesaver, når det gælder om at skabe sammenhæng og en konsistent oplevelse af dit brand. Men du kan kun skabe effektiv markedsføring, hvis du definerer brandfarver, logo og billeder, der skaber en sammenhængende identitet.

Hvis du skyder med spredehagl i din visuelle kommunikation og har et rodet udtryk i dit brand, risikerer du at skabe forvirring hos kunderne – eller slet og ret at blive glemt. Og det er vi ret sikre på, at de færreste brands ønsker.

En af de helt store fordele ved et sammenhængende visuelt udtryk er, at det styrker kommunikationen til målgruppen og skaber et professionelt og kvalitetsbevidst image. Du skal huske på, at din brandidentitet er virksomhedens personlighed og ansigt udadtil. Den (forhåbentlige) positive opfattelse dine kunder får smitter af på dit brand. Det er det univers, du skal præsentere dine produkter og ydelser i, og det har en kæmpe indflydelse på dine kunders køb og oplevelse.


Hvad kan den visuelle kommunikation bestå af?

»Visuel kommunikation « er en lidt flyvsk betegnelse, da det kan bestå af adskillige elementer. Lad os skære det ud i pap for dig (hvilket også er et glimrende visuelt virkemiddel). De fleste brand har en overordnet brandguide bestående af farver, logo, skrifttype, billeder, grafik og hvad der ellers hører til – men hvordan får du det til at leve? Hvordan bruger du medier, materiale og placering til at skabe opmærksomhed omkring dit brand eller dit budskab, så du opnår den effekt du kæmper for?

POS-materiale (point of sale) er bare en af de mange muligheder du har, så lad os dykke lidt ned under overfladen, hvordan POS kan styrke dit brand:

POS-materialet er fyrtårnet, der viser dine kunder vejen

POS-branding kan gøre underværker for dit salg og din synlighed. Visuelle POS-elementer kan med deres alsidighed give dig mulighed for at dekorere ethvert display med dit brand. Hvis kunderne skal købe dine produkter, er det altafgørende, at kunderne husker dem – og dét kan konsekvent POS-materiale bane vejen for.

Der er alverdens kombinationsmuligheder, når vi taler om POS-materiale. Du kan få alt fra displayløsninger og foliedekorationer til bannere og glasplader med print. The sky is the limit.


Visuel kommunikation med POS-materialer kan give dig:

  • synlighed
  • identifikation
  • brand awareness
  • øget salg

… og vigtigst af alt vil du blive husket i længere tid end hos en guldfisk.


Specsavers/ Louis Nielsen skaber rød tråd med iøjnefaldende visuel kommunikation

Specsavers/ Louis Nielsen er et eksemplarisk eksempel på, hvor stor betydning visuel kommunikation har i branding. Virksomheden er en af de største på markedet inden for optisk detailhandel, og du kender dem sikkert som Louis Nielsen i Danmark. Specsavers er blev kåret som ”most trusted brand” de seneste fem år netop på grund af deres solide brandstrategi, der blandt andet viser sig i den måde de anvender visuelle virkemidler på med konsekvens.

Specsavers/ Louis Nielsen har utallige former for POS-materialer, der samlet set giver en rød tråd til brandet og de mange forskellige butikker. De fleste POS-materialer er blivende og bliver brugt i alle deres butikker i de nordiske lande.

De mest gængse elementer er:

  • væg- og facadeprint i de ikoniske grønne farver
  • små folietekster og diverse andre foliedekorationer
  • trærammer til facadevinduer og træbilledrammer til vægge i butikken
  • receptionscover i træ
  • diverse alurammer og tilhørende bannere

Alle de visuelle elementer bygger på den samme grundlæggende vision med de samme farver, layouts og skrifttyper, hvilket giver et autentisk og holistisk udtryk. Det gennemgående træelement på flere af de visuelle virkemidler giver det føromtalte kvalitetsbevidste udtryk. Den skarpe grønne farve på vægge og bannere får os straks til at tænke på det ikoniske brillebrand, og uden vi bemærker det, kommer vi til at tænke for os selv: ”Sku’ ha’ gået til Louis Nielsen”.

Vil du læse mere om, hvordan POS-materiale og kampagne materiale kan centraliseres? Så læs casen med Specsavers hér>>


Få sparring omkring visuel kommunikation i din branding

Du har sikkert allerede helt styr på din branding, når det gælder vision og identitet. Men ved du, hvordan du helt konkret vælger de bedste visuelle virkemidler og skaber en skarp rød tråd? Hvis ikke, er vi kun meget få klik væk. Vi er eksperter i netop at udvælge og sammensætte visuelle virkemidler – og vi kan også hjælpe dig.